Balancebræt

Find DK’s billigste balancebræt hos Nettofitness.dk. Står du og skal i gang med at genoptræne dit knæ, din ankel, eller vil du blot træne din balance, kan et balancebræt være et super værktøj! Her på siden vil du finde alt, der er værd at vide om det populære vippebræt. Ikke nok med at du vil finde et bredt udvalg af øvelser, og anbefalinger til din træning, vil du også få gode tilbud. Så står du og mangler et balance bræt, er det intet problem. Vi vil her se på, hvad et vippebrættet egentligt er, og gå igennem 3 simple øvelser, der kan bruges i din træning.

BilledeBalancebrætPrisBestil
Abilica Balance Board Billigt Vippebrætkr. 49,-
carite massage og balancebrætBalancebræt I Træ kr. 129,-
select balancebræt Balancepude kr. 79,-
select balancebræt Half Ball Balance Bold kr. 495,-

Hvad er et vippebræt?

Et vippebræt er et træningsredskab, der hjælper med at træne dine led og muskulatur. Ikke nok med det, bruges det til at forbygge og genoptræne ankel- og knæskader. Det er videnskabeligt bevist at op til 75% af alle skader i knæ og ankler kan forebygges ved brug af  et netop dette træningsredskab. Du behøver ikke nødvendigvis have en ankel eller knæskade, for at have nytte af et vippebræt. Har du en dårlig balance, er brættet også et super redskab til dig.

Loading...

Balancebrættet styrker og træner nemlig din balance og koordinationsevne. Disse to egenskaber er helt altafgørende for at sikre, at dine led og muskler ikke lider af overbelastning. Dine musklers ledbånd bliver desuden forstærket markant. Har du dårlige ankler eller knæ, finder du ikke et bedre træningsredskab end brættet her. Har du trænede ledbånd og muskler, nedsætter du nemlig risikoen for fremtidige skader markant. Undersøgelser viser desuden at man også kan mindske risikoen for at en skade opstår igen markant ved at træne med et vippebræt. Dette skyldes, at din muskulatur omkring ledne bliver styrket, og du får derved en øget stabilitet.

Se det store udvalg af balancebræt her

Hvordan kommer jeg i gang med mit balancebræt?

Det er super nemt at komme i gang med sine balanceøvelser, hvis blot man har en idé om hvor man skal starte. Det er nemlig ikke helt lige meget, hvordan man træner, da man også kan træne forkert. Vi vil nu gennemgå tre simple øvelser, der passer til alle aldre og niveauer.

Øvelse 1:

Balancebræt

Start med at stille dig på brættet med begge ben. Du skal nu prøve at køre kanten rundt på gulvet, uden at det på noget tidspunkt slipper gulvet. Det kan være svært istarten, men efter et stykke tid vender kroppen sig til bevægelsen. Start først med at køre rundt med uret, og når du har det på plads, prøver du at køre den anden vej. På den måde skaber du ikke en ujævn balance.

Ekstra: Når du er rigtig godt trænet på dit bræt og er gået fra at have en dårlig balance til at have en super balance, kan du prøve denne øvelse med lukkede øjne. Det er væsentligt sværere, men er en sjov øvelse, hvis du mangler lidt udfordring.

Øvelse 2:

Denne øvelse er super simpel, men kræver lidt mere af din balanceevne. Du skal stille dig på brættet med parallelle fødder. Når du har fundet balancen, og kan stå stille i 30 sekunder uden at komme ud af balance, kan du påbegynde øvelsen. Du starter med at stå fuldt oprejst, og du går så langsomt ned i knæ, og op igen. Når du har gjort dette cirka 10 gange, kan du tage en pause og gå videre til en anden øvelse.

Øvelse 3:

Denne øvelse er til dig, der nu kan lave de to forgående øvelser uden de store problemer. Du vil du blive udfordret for alvor. Du skal stille dig på midten af dit vippebræt på en fod.

a)     Når du har fundet balancen, skal du skrive dit navn i luften med din frie fod.

b)    Prøv nu at sparke til en bold, en ven kaster til dig.

c)     Dribl rundt på gulvet med bolden på gulvet.

Disse tre ting kan du gentage i det omgang du nu ønsker. Det giver ikke blot en god træning af din ankel, men også en super træning af din koordination.

Alle disse øvelser kan du gøre sværere ved enten at lukke din øjne eller samle dine hænder på ryggen. Vi anbefaler at du i starten træner én gang om dagen cirka 10-15 minutter,  til at starte med. Er dette for hårdt, kan du fordele træningen ud over dagen, sådan der er flere gange af kortere perioder. Det er desuden vigtigt, at du tager nogle gode pauser mellem øvelserne, sådan du ikke ender med at overbelaste dine led, så du ikke får en sportsskade.

Sidst med ikke mindst vil vi ønske dig alt held og lykke med din træning med dit balancebræt. Du vil her på siden, kunne finde alt information der er værd at vide omkring din træning. Så hold dig opdateret, og få massere af inspiration til træningen!

Hvis du gerne vil læse om de bedste teknikker inden for bænkpres, dødløft, kettlebell øvelser mm, kan de besøge følgende blogs:

Bænkpres.dk, Dødløft.dk, Cardio-træning.dk, Kettlebell-øvelser, Stairmaster.dk