Det er efterhånden de færreste professioner som ikke på et eller andet tidspunkt i løbet af deres arbejdsdag, har behov for at udføre lidt computerarbejde. Selvfølgelig er der forskel på registrering af dagens opgaver, og så for eksempel at være softwareudvikler og skulle sidde ved en computer hele dagen. Denne artikel henvender sig primært til dig, der bruger en betydelig del af din arbejdsdag foran en computer – eller rettere sagt dig, der er i risiko for musearm, diskusprolaps, tantepukkel og andre forfærdelige, moderne lidelser.

Det er nemlig uundgåeligt at bruge tid foran computeren, så derfor handler det om at skåne kroppen mest muligt i den tid, det er nødvendigt at sidde der. Det får du 4 gode råd til her.

En god balance

Det siger sig selv, at det er nødvendigt med nogle pauser indimellem. Det gælder i øvrigt på alle jobs – de fleste hjerner og kroppe i det hele taget egner sig ikke til at arbejde koncentreret i mere end en times tid ad gangen. Derfor skal du for alt i verden huske dine pauser.

Når du arbejder meget ved computer, skal disse pauser bruges fornuftigt, hvis du gerne vil passe på din krop. Det kan du blandt andet gøre ved at bruge lidt af pausen på et balancebræt. Er du rigtig dygtig, kan du sagtens drikke en kop kaffe eller se lidt tv samtidig.

Ved at balancere på den måde, styrker du nemlig hele kroppen, og hvis du vil holde dig oppe på brættet, er du nødt til at spænde op i kroppen og holde dig rank – lige præcis alt det du ikke gør, når du sidder foran skærmen.

Et balancebræt kan i øvrigt også bruges, hvis du har et hæve-/sænkebord, hvis du kan multitaske godt nok til at arbejde, mens du balancerer. Ellers kan du nøjes med at gøre det, mens du taler telefon – bare prøv at lade være med at lade din stemme afspejle, at du spænder i hele kroppen, for ikke at give personen i den anden ende af røret et forkert billede.

Rejs dig op

At stå op og arbejde indimellem er en rigtig, rigtig god idé. Derfor kan et hæve-/sænkebord som nævnt virkelig være behjælpeligt. Du falder ikke sammen på samme måde i kroppen, når du står op, og du bruger langt flere muskler på det.

Det kan være svært at få det gjort, selvom man har et hæve-/sænkebord, så derfor kan det være en fordel at sætte en alarm på din telefon til et par gange om dagen, hvor du så tvinger dig selv til at stå op og arbejde. For det er også helt okay at være realistisk omkring det og indrømme, at det nok ikke bliver hele tiden.

Afveksling

Lige meget hvor god en kontorstol og bord du har, så vil det være nødvendigt med afveksling. Det er derfor allerbedst hvis du kan skifte arbejdsstilling et par gange om dagen. For eksempel kan du stå op og arbejde noget af den, men bare noget så simpelt som at skifte stol, eller at sætte dig hen i en sofa et kort stykke tid, kan gøre underværker.

Du kan sikkert også godt mærke det i kroppen, når det er tid til forandring. Her er det selvfølgelig en rigtig god idé at holde en pause, men samtidig også at skifte siddeplads, så du kan fortsætte lidt endnu efterfølgende.

Bevægelse uden for arbejdstiden

Når du ikke er på arbejde, så er det endnu vigtigere at du får bevæget dig nok, hvis arbejdsdagen går med stillesiddende arbejde. Derfor skal du have fokus på for eksempel at cykle eller gå til arbejde, samt at få bevæget dig mere efter arbejde, eller i pauserne. Det vil holde din krop sund og stærk og mere beredt til den tortur, som computerarbejde i virkeligheden er.

Similar Posts